22 August 2009

PUASA......MAAF

Tahun ni aku puasa di rumah..Alhamdulillah...dah lama tak sahur sama2 dengan family semua..

Bila puasa kat rumah ni, teringat pulak puasa di kampus tahun2 lepas...

Teringat pulak petang2 menjelang bukak puasa, berbondong2 la aku dan kawan2 pergi beli juadah buka puasa di kolej kediaman sebelah yang anjurkan bazar ramadhan...

Teringat juga waktu pembentangan menifesto MPP yang jugak dilakukan di bulan puasa..

Teringat juga dapat sms ugutan sebab menyokong calon2 tertentu dalam MPP..

Teringat pulak malam tu tarawikh di foyer bawah kolej walaupun tak pernah penuh solat tarawikh...

Teringat jugak seorang roomate yang sangat2 memahami.....begini...

Prof panggilan roomate aku ni....satu hari pada malam selepas selesai solat tarawikh...

Kawan A : Helmi mana prof??tak nampak pun tadi..

Prof : dia pergi solat tarawikh kat masjid...

Selepas sesi dialog tu...dekat2 nak tengah malam..aku terjumpa kawan A aku ni...

Kawan A : Ko solat kat mane?kat masjid tanjung malim ke kat masjid hulu bernam??prof bagitau
ko solat kat masjid..masjid hulu bernam panjang kan?..20 rakaat kan??

Aku : aaaaaaaa?????(blur....)

Aku pun cepat2 pergi..lepas tu aku cari prof..dalam hati tak tau rasa ape..terharu ada pelik pun ada...

Sebenarnya lepas maghrib tu, aku tertido..prof x silap aku waktu tu dia nak baca Quran..tapi disebabkan aku mengantuk plus letih yg amat..die tutup lampu dan pasang lampu meja je..memang ada dia ajak pergi tarawikh tapi disebabkan mengantuk sangat, terus sambung tido sampai tengah malam..

Dah jumpa prof, aku pun tanya...

Aku : napa prof bagitau diorg sy pegi masjid??kan sy tido td...

Prof : saje........

Apa pun, aku tau..prof memahami dan seboleh2nya nak bantu nak tutup keburukan aku ni..(hehe)..

Pernah sekali tu..aku tido2 ayam..tido tapi dalam masa yang sama ligat berfikir..ada sorang kawan datang bilik dan prof terus cakap.."helmi baru tido..jangan kacau dia..."..bukan dalam nada marah tapi dalam nada perlahan...tapi aku dengar...

Susah nak dapat roomate yang faham ni.. tapi alhamdulillah..sepanjang 4 tahun pengajian..semua roomate dan housemate aku bagus2 belaka..alim2..warak2...hebat2 semuanya..

p/s : ni bukan entry pasal prof..ni pasal kenangan2 dibulan ramadhan..

p/s : mintak maaf pada semua di atas salah dan silap sepanjang perkenalan..selamat menyambut
ramadhan dan selamat puasa penuh..




1 comment:

Nurul Akma Bahari said...

cik badak...
cik badak..
puasa bg penuh yek...